اهمیت تولید محتوا برای توسعه ی برند در دوره ی جدید

پیش از آنکه بخواهیم به اهمیت تولید محتوا برای توسعه ی برند بپردازیم باید بگوییم که بهتر است قبل از مطالعه این مطلب تمام ذهنیت قبلی خودتان درباره تولید محتوا و فرایند های مرسوم قبلی را فراموش کنید. امروز می خواهیم در این پست به بررسی اصول مدرن و تاثیر گذار در تولید محتوای ارزان و هدفمند، که می توان کسب و کار شما را به شدت گسترش دهد بپردازیم.

محتوا به صورت کلی به چه معناست؟

سوال خوبی است و البته که پاسخ به صورت کلی روشن است. اگر بخواهیم عنوان سوال را بهتر بیان کنیم بهتر است بگوییم چرا اهمیت تولید محتوا با کیفیت و کاربردی برای مخاطبین در چند مدت اخیر تا چند برابر بیشتر شده است؟ در گام اول بهتر است محتوا را بهتر بشناسیم. به صورت خلاصه هر چیزی که به مخاطب عرضه می شود محتوا نام دارد. از رنگ جعبه ی بسته بندی گرفته تا شعار کوچک متنی که روی آن نوشته شده است. از لحن بیان گوینده ی رادیو گرفته تا متنی که آن را برای شنوندگان می خواند.

در کسب و کار های مختلف نیز محتوا همیشه وجود داشته و همچنان نیز وجود خواهد داشت. شاید فروشنده ی یک مغازه ی سوپر مارکت که هرگز در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیتی نداشته است، فکر کند که محتوا نیز صرفا در فضای مجازی تولید و منتشر می شود. اما حقیقت این است که لبخند و یا اخم او در هنگام ورود مشتری به مغازه اش نیز نوعی محتوا به حساب می آید.

بد نیست که برای نشان دادن اهمیت تولید محتوا به صورت واضح تر به بیان مفهوم واژه ی محتوا در ویکی پدیا نیز اشاره کنیم تا بلکه کمکی کرده باشیم برای درک روان تر و شفاف تر از مفهوم محتوا :

واژۀ «محتوا» معمولاً در محاوره به‌جای رسانه استفاده می‌شود؛ اگرچه، کاربرد دقیق‌تر و بهتر برای واژۀ محتوا این است که به محتوای موجود در رسانه اشاره کند و نه به خود رسانه. همچنین، گاهی اوقات از واژۀ «رسانه» یا سایر ترکیب‌هایی که از این واژه ساخته می‌شود، مثل چندرسانه‌ای یا ابر رسانه برای اشاره به نوعی از محتوا استفاده می‌شود؛ که اشتباه است.

اهمیت تولید محتوا در برندسازی

ویروس کرونا و رشد چشمگیر اهمیت تولید محتوا برای توسعه برند

بیشتر از یک سال از زمان شیوع پاندمی جهانی ویروس کشنده ی کرونا می گذرد. در این مدت نسبتا کوتاه اما انقلاب های عظیمی در مدل زندگی اجتماعی مردم، سبک خرید ، روابط خانوادگی و .. پدیدار شد. بسیاری از افرادی که پیشتر هرگز به خرید های آنلاین اعتماد نمی کردند به ناچار و برای اولین بار آن را تجربه کردند و در اکثر موارد نیز اعتمادشان نسبت به آن جلب شد.

از طرفی بسیاری از کسب و کار ها به دلیل قوانین قرنطینه و موارد مرتبط با همه گیری ویروس به تعطیلی کشانده شدند و اکثرا از روی اجبار به سمت اینترنتی شدن حرکت کردند. پس به صورت کلی ما شاهد موج عظیمی از مردم که به سمت فضای مجازی حرکت کرده اند و در کنارش کسب و کار های زیادی که اینترنتی شده اند، هستیم.

از نظر تئوری اما به نظر چیز عجیبی وجود ندارد زیرا عرضه و تقاضا در بستر اینترنت به خوبی شکل گرفته است و مردم می توانند بیشتر نیاز های خود را از همین طریق پاسخ دهند. اما از نظر عملی و آن چیزی که در حقیقت رخ داده است فقط تعداد کمی از برند ها و کسب و کار ها توانسته اند فروش خوبی را تجربه کنند و سایرین با آنکه محصولات و خدمات با کیفیتی ارائه می دهند اما تعداد مشتری های بسیار محدودی دارند. شاید یکی از مهم ترین دلایل موجود برای این رویداد بی توجهی به فرایند بسیار مهم تولید محتوا باشد.

تبلیغات بدون توجه به اهمیت تولید محتوا یعنی هدر دادن انرژی و سرمایه

این روز ها هنوز هم تعداد بسیار زیادی از افراد وجود دارند که معتقدند تنها با انجام تبلیغات می توان به میزان فروش بالایی دست یافت و بعضی از آن ها حاضرند تا چند برابر قیمت نهایی مورد نیاز برای تولید محتوا با کیفیت و حرفه ای را صرف تبلیغات کنند اما نکته ی قابل توجه آن است که حتی با ایجاد کمپین های تبلیغاتی بزرگ باز هم باید به اهمیت تولید محتوا توجه بسیار عمیقی داشت!

محتوا اولین و تاثیر گذار ترین چیزی است که یک مشتری در هنگام برخورد با شما به آن برخورد می کند. جدایی از آن که شما فروشنده ی محصول هستید و یا ارائه دهنده ی خدمات، باید به این نکته ی مهم توجه نمود که مطمئن ترین روش برای اعتماد سازی در مخاطبین و به ویژه برای مخاطبینی که برای اولین بار با آن ها مواجه شده اید، تولید گسترده ی محتوا و آن به صورت هدفمند و حرفه ای است!

اهمیت تولید محتوا در دوران جدید

هیچ گاه برای تولید محتوا کیفیت را فدای کمیت نکنید

در آخر اما با توجه به آن که بسیاری از افراد تازه وارد و یا کسانی که به تازگی با اهمیت تولید محتوا و نشر آن آشنا می شوند در فکر افزایش کمیت آن هستند و آنقدر در این مورد زیاده روی می کنند که به کلی اهمیت کیفیت را از خاطر می برند. حال آنکه یکی از مهم ترین مواردی که در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ محلی و یا مجازی وجود دارد توجه به کیفیت و سپس کمیت می باشد.

یادتان باشد که محتوا را باید برای یک مخاطب واقعی ایجاد کرد و در نهایت شما محصول و یا خدماتی را به موتور های جستجو گر نخواهید فروخت، پس برای اعتماد سازی برای مخاطبین خود هرگز متن های مصنوعی و صرفا بهینه سازی شده برای جستجوگر ها ننویسید!

One thought on “اهمیت تولید محتوا برای توسعه ی برند در دوره ی جدید

  1. محسن نیکزاد میگوید:

    مطلب بسیار خوبی بود، امیدوارم موفق باشید و تشکر بابت تمام زحماتتون در این مدت 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *