بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به صورت حرفه‌ای

بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به صورت حرفه‌ای

در دنیای امروزی بازاریابی شبکه ‌های اجتماعی یک نیاز بسیار مهم محسوب می‌شود. بطور حتم شما به آسانی نمی‌توانید شخصی را در اطراف خود پیدا کنید که بگوید من از هیچ شبکه‌ی اجتماعی استفاده نمی‌کنم و در هیچ کدام عضو نیستم!

افراد مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند یک پتانسیل بسیار عالی را برای تبلیغات و توسعه برند به وجود آورده‌اند و با گسترش بیشتر نرخ استفاده از اینترنت در میان مردم جامعه، این فضا روز به روز بزرگتر و مناسبتر از قبل می‌شود.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در اینترنت چقدر موفق است؟

شاید تا چند مدت قبل استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات و صرف زمان و انرژی آن هم به صورت اولویت اصلی هرگز کار درستی به نظر نمی‌رسید اما امروزه شرایط کاملا فرق کرده است. استفاده از نرم افزار‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام آنقدر زیاد شده است که بهتر است توجه اصلی ما به همین بستر جلب گردد.

از طرفی دیگر زمان اینگونه طرز تفکر که برای داشتن یک کسب‌و‌کار اینترنتی حتما باید یک وب‌ سایت کامل و حرفه‌ای داشت به سر آمده و در فضای فعلی بازار شاهد نمونه‌های زیادی از افرادی هستیم که فقط با داشتن یک صفحه‌ی اینستاگرام بسیار موفق عمل کرده‌اند.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

تعریف کلی از بازاریابی شبکه های اجتماعی

در حقیقت زمانی که از شبکه‌های اجتماعی به صورت هدفمند و برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنید، در واقع در حال اجرای بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی هستید. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از شناخته شده ترین روش های حرفه‌ای فروش در زمان فعلی است که اصطلاحا Social Media Marketing (SMM) نیز نامیده می‌شود.

یکی از اشتباهات رایج افراد غیرحرفه‌ای درباره ی بازاریابی اینترنتی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی این است که فکر می کنند تنها با راه‌اندازی یک صفحه در اینستاگرام و گذاشتن چند عکس از محصولات و خدمات خود کار به اتمام رسیده است و سیل عظیمی از مشتریان به سوی آنها سرازیر خواهد شد، اما حقیقت این است که فرایند بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی بسیار پیچیده تر از این است.

بازدهی بازاریابی اینترنتی در شبکه های اجتماعی

حقیقت این است که هر مقدار که به آینده می‌رویم مردم جامعه خسته تر از قبل عمل می‌کنند. این بدین معناست  فرایند باز کردن مرورگر اینترنت و نوشتن آدرس یک وب سایت بسیار طولانی تر و خسته کننده تر از آن چیزی است که اکثر افراد راغب به انجام آن باشند! البته در نقطه ی مقابل این موضوع کاربرد آسان و سریع از شبکه‌های اجتماعی است.

همه‌ی مواردی که در بالا گفته شد باعث شده تا بازدهی و عملکرد بازاریابی با استفاده از ظرفیت های در نظر گرفته شده در شبکه‌های اجتماعی بسیار فراتر از انتظار ها واقع شود. به صورت خلاصه بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یکی از بهترین روش های حال حاضر با کمترین هزینه ی ممکن و بیشترین نرخ بازدهی است.

راهنمای گام به گام فرایند بازاریابی شبکه های اجتماعی

در ادامه به بررسی گام های عملی و لازم برای موفقیت در مسیر بازاریابی و فروش بیشتر می پردازیم. رعایت این موارد می‌تواند مسیر شما بسیار هموار کند و همچنین  سرعت شما در رسیدن به اهداف تعیین شده را افزایش دهد.

برای بازاریابی، برنامه هدفمند داشته باشید

جدایی از مبحث بازاریابی اینترنتی، در تمام اهداف دیگر نیز داشتن یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده می‌تواند بسیار کمک کننده باشد اما پیش نیاز یک برنامه ی کارآمد در فضای شبکه های اجتماعی داشتن اطلاعات مناسب و دقیق از بستر شبکه های اجتماعی است. هر شبکه‌ی اجتماعی مانند اینستاگرام قوانین و الگوریتم های مخصوص به خودش را دارد که دانستن اطلاعات تکمیلی درباره‌ی آن می تواند بازدهی فعالیت شما را تا چند برابر افزایش دهد.

محتوای با کیفیت و مستمر تولید کنید

شبکه های اجتماعی برای انتشار محتوا معمولا به صورت رایگان عمل می‌کنند و همین دلیل باعث شده است تا شاهد محتوای بسیار با کیفیت و رایگان آن هم در تعداد زیاد باشیم. به وجود آمدن این فضای رقابتی باعث شده است تا برای دیده شدن توسط مخاطبین بیشتر، شما ملزم به تولید محتوای با کیفیت برای مخاطبین هدفمند خود باشید.

بررسی نتایج و تحلیل بازخورد ها

یکی از مهمترین اصول در بازاریابی شبکه های اجتماعی توجه به بازخورد ها و نتایج بدست آمده از اقدامات قبلی است که توسط ما صورت گرفته است. برای مثال اگر هدف ما دیده شدن در عنوان ” دیجیتال مارکتینگ در اصفهان ” است باید در کنار تمرکز بر روی خدمات دیجیتال مارکتینگ به شهر و منطقه ی جغرافیای مد نظر نیز توجه کنیم.

در نظر گرفتن پارامتر های دقیق تر و جزئی تر می تواند ما را به صورت حرفه ای و موثر در طراحی استراتژی های راهبری برای ادامه روند فعالیت در شبکه های اجتماعی یاری نماید.

منبع مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *